Khamis, 30 Julai 2009

Di sebalik nama Akhwatulrasulullah

Assalamualaikum....selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW...semoga kita semua mendapat syafaat daripada Baginda SAW. di akhirat kelak....hari ini saya nak bercerita sedikit....kenapa saya menggunakan nick name Akhwatulrasulullah?..agak-agaknya kenapa yer....pasti ada sebabnya kan...

sebelum itu,untuk pengetahuan semua saya gemar membaca kisah-kisah teladan dan juga sirah junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW...satu hari saya terbaca sebuah kisah yang amat menyentuh hati saya...kisahnya begini...

suatu hari, seperti biasa Rasulullah SAW telah berkumpul bersama-sama dengan para sahabat...tiba-tiba Rasulullah menangis...para sahabat menjadi hairan dan tertanya-tanya sebab apa Rasulullah SAW menangis...seorang sahabat bertanya "Ya Rasulullah, mengapa engkau menangis?"
Rasulullah menjawab,"Aku rindukan teman-teman (ikhwan)ku" Para sahabat menjadi kehairanan lalu bertanya lagi "Ya Rasulullah,bukankah kami ini teman-teman mu?"
Rasulullah SAW menjawab,"bukan! kamu adalah sahabat ku, bukan teman-temanku"
para sahabat menjadi cemburu dan terus mengemukakan soalan kepada Rasulullah SAW,"ya Rasulullah, siapa teman-teman mu itu?"
Rasulullah menjawab,"teman-teman ku itu adalah umatku yang tidak pernah bertemu dengan ku tetapi mereka cinta, sayang dan kasih akan diriku sebagaimana kamu (para sahabat) mencintai diriku.."

sebab itulah saya menggunakan nick name ini...saya nak jadi teman Rasulullah SAW...yang dirindui nabi dan dicemburui para sahabat..subhanaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan