Jumaat, 30 Oktober 2009

SURAU SITI KHADIJAH...

Assalamualaikum...selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW...semoga kita diantara umatnya yang mendapat syafaat daripada Rasulullah SAW. di akhirat kelak...

Alhamdulillah..syukur kepada Allah kerana dengan izinNya saya masih lagi di kurniakan nikmat yang terpenting dan terbesar dari segala nikmat-nikmat, yakni nikmat ISLAM dan IMAN..

kalau kita tengok keadaan sekeliling kita berapa ramai lagi yang belum kembali ke fitrah mereka (non muslim)...Saya bersyukur sangat2 dalam ramai-ramai hamba Allah..saya antara yang terpilih untuk lahir dalam keluarga Islam dan menganut Ad- Dinn ini. Tetapi kita tak seharusnya sudah berasa selamat kerana walaupun kita telah Islam, kita tak pasti lagi bagaimana keadaan kita di akhirat kelak...adakah selamat atau tidak dari cengkaman neraka Jahannam...

Allah humma ajir na minannar..3x..Ya Allah jauhkanlah kami daripada api neraka...insyaAllah kalau kita menyebut kalimah ini kita akan terhindar daripada api neraka...melalui pembacaan saya, jikalau kita menyebut kalimah ini nescaya neraka akan mendoakan kembali orang yang berdoa itu agar Allah menghindarkan diri orang tersebut daripada api nerakanya...

Alhamdulillah...antara solat maghrib dan isyak tadi ada sedikit pengisian di surau tercinta...SURAU SITI KHADIJAH...bilangan yang hadir agak bertambah berbanding sebelum ini...InsyaAllah..moga Allah akan mengikat hati-hati yang hadir tadi agar gemar dengan majlis ilmu dan cinta akan rumah Allah..insyaAllah...

namun begitu..dalam perjalanan pulang ke bilik..saya melalui bilik tv yang ada di aras saya...masyaAllah..ramainya...rupa-rupanya drama NUR KASIH sedang ditayangkan...patutlaa..
hmm..terdetik di hati saya alangkah bagusnya kalau yang datang surau pun sebanyak ini juga...tapi apa masalahnya yer...kenapa bilangan yang hadir ke surau lebih sedikit berbanding yang ada kat dalam bilik tv?...hmm..

salahkah nak tengok tv?...tak salah...tengok laa...tapi saya terfikir...naper diorang sanggup datang kebili tv...tapi tak sanggup turun ke surau?...hehe..tapi yang turun ke surau tu bagusla...teruskan usaha anda..tapi...kita tak boleh nak menyalahkan orang lain...apa yang saya nampak disini....fungsi daie itu kurang di mainkan...terutamanya di kolej ini...hmm...macam mana saya nak tarik lebih ramai orang untuk turun ke surau?....

kalau kita tengok firman Allah Surah At-Taubah ayat 18 yang bermaksud :

sesungguhnya yang memakmurkan masjid Allah hanyalah orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta (tetap) melaksanakan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada apa pun) kecuali kepada Allah. Maka mudah-mudahan mereka termasuk orang-orang yang mendapat petunjuk.

Allah amat menyukai hambanya yang sentiasa mengimarahkan rumah-rumah Allah...setiap ayat2 Al-Quran membawa maksud yang tersendiri yang perlu kita ambil perhatian...walaupun kadang2 kita rasa ..ala..turun surau jer pun...bukan ada aper2 sangat...namun kita tak nampak serta merasai hikmah di sebaliknya melainkan kita yang mengalaminya...

InsyaAllah...saya nak menyahut panggilan Allah...saya nak jadi orang yang mengimarahkan rumah Allah...saya nak ajak lebih ramai kawan-kawan saya tuk turun surau juga...InsyaAllah semoga Allah memberkati usaha kecil yang sana lakukan ni...untuk diriku...ikhlaskan niatmu...sekian dulu...Wassalam...

2 ulasan:

  1. salam 'alaik..
    ehem2.. nih Mahfuzah adik usrah k.siti ukm kl ke?
    amboi2.. adik akak nih ade blog rupenye.. x bgtau akak pun.. ape2 pun semoga trus istiqamah adikku syg..

    doakan juga mereka semua dibukakan hati utk same2 trun surau ye.. =D

    BalasPadam
  2. salam...hehe..yup mmg sya pun...sjer jer tak nak gtau...insyaAllah..sama2la kita doakan ramai yang imarahkan surau g tu...akak pun jomlaa turun surau..hehe

    BalasPadam