Selasa, 10 November 2009

LAYAKKAH SAYA?

HABIBI


Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum...selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW...moga kita antara yang mendapat rahmat Allah dan syafaat daripada Baginda SAW di akhirat kelak insyaAllah...

Selamat malam semua!!...(^^,)..alhamdulillah jumpa lagi...hehe...selesai juga exam final saya...lega rasanya...tapi dalam kekalutan nak study tu...Allah masih memberikan kesempatan untuk saya menghabiskan pembacaan buku yang sangat menarik ni iaitu...novel sejarah Islam, SALAHUDIN AYUBI...Penakluk Jerusalem..karangan Abdul Latip Talib. Apa yang saya dapat katakan tentang novel ni...BEST!!!! SANGAT2....rugi kalau tak baca....

memang menaikkan semangat bila saya baca novel ni...dengan menampilkan siri perjuangan Salahudin Ayubi untuk menentang tentera Salib laknatullah..saya dapat lihat bahawa inilah baru dikatakan perjuangan sebenar menegakkan agama Allah...

bila nak di bandingkan dengan diri yang selalu mengatakan bahawa diri ini juga seorang pejuang..memang jauh sekali..bagai langit dengan bumi perbandingannya dengan Salahudin Ayubi...

antara peristiwa dalam novel ini yang masih segar dalam ingatan saya ialah kejadian yang betul2 menyebabkan Salahudin Ayubi marah...ceritanya begini...Birnis, seorg panglima tentera terkenal tentera Salib telah menghalang perjalanan org Islam yang hendak menunaikan Haji di Mekah...beliau telah menghina Rasulullah SAW..dengan mengatakan bahawa.."katakan kepada Salahudin, Birnis menyuruhnya meminta pertolongan Muhammad bagi membebaskan dua orang tawanan ini," kata Birnis sambil ketawa....

tak guna punya Birnis...berani dia hina Rasulullah..geram saya bila baca bahagian ni...Salahudin Ayubi pun marah..beliau bersumpah, beliau yang akan bunuh Birnis dengan tangan sendiri...

hmm...begitu mendalam kecintaan beliau terhadap Rasulullah...saya pun cintakan Rasulullah...Salahudin dapat membuktikan kecintaannya pada Rasulullah SAW dengan membunuh Birnis dengan tangannya sendiri...tapi saya macam mana?...hmmm...

Cinta saya pada Rasulullah SAW memang terlalu kerdil berbanding cinta2 umatnya yang lain...ntah2 Rasulullah sedikit pun tak perasan saya kelak...tapi saya akan terus mencintai dan mengingati Rasulullah SAW....berharap dan terus berharap...agar di akhirat kelak, Rasulullah akan menoleh ke arah saya...saya tak mengharapkan Rasullullah SAW menyapa saya apatah lagi menuangkan air telaga Kauthar untuk saya...cukuplah sekadar menoleh...sekadar menoleh...besarnya impian....layakkah saya?....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan